Dostihová „Tour De France“ 2024

Queen of Beaufay na pastvine v Haras De Beaufay (foto: Mária Horníková)

Od návratu z výletu po francúzskych žrebčínoch už prešlo pár dní. Za štyri dni sme toho zažili veľa a doslova každú minútu sme využili na maximum. Európske konské hviezdy, ktoré žiarili na dráhe, ale aj v chove, návšteva dvanástich žrebčínov, nočné dostihy, prepletanie sa úzkymi uličkami, v ktorých nám šofér autobusu neraz ukázal svoje umenie. Všade samé kone, rozľahlé pastviny, typický tamojší vidiek, jednoducho raj pre každého priaznivca anglických plnokrvníkov.

1. deň: Cesta do krajiny Galského kohúta

Prvý deň nás nečakalo nič mimoriadne. Z pražského letiska sme sa mali presunúť do Paríža a odtiaľ do Deauville, našej finálnej destinácie na najbližšie dni. Po vyslobodení sa z parížskych zápch sme vo večerných hodinách dorazili na hotel a absolvovali spoločnú večeru.

2. deň: Krásny „Beaufay“ a čaro mrazivých nočných dostihov

Druhý deň sme navštívili žrebčín Haras De Beaufay, českého podnikateľa a majiteľa dostihovej stajne DS Pegas, Jiřího Trávnička. Vynovené priestory stajní, obrovské výbehy, krytý kolotoč s kruhovkou a v boxoch samé známe „tváre“. Na príchod svojho druhého potomka čakajúca dvojnásobná klasická víťazka Eternity, jej bývalá stajňová kolegyňa Lady in Pink, francúzska víťazka Zaracampa, vynikajúca strednotratiarka Shabana, ktorá v závere svojej kariére dosiahla aj na dve umiestnenia v Listed dostihoch. Na pastvinách sa zase nachádzali známe triedové kobyly, Francie a v jedenástich dostihoch v rade neporazená Famous Valley, česká odchovankyňa Wellunca, ale aj bývalá hviezda stajne DS Pegas Queen of Beaufay – česká derby víťazka. Po prehliadke hlavného žrebčína sme sa presunuli do druhej pobočky, kde sa nachádzali ročci.

V poobedňajších hodinách nás čakala návšteva večerných dostihov za umelého osvetlenia v Deauville (foto vyššie). Rovinového mítingu, ktorý sa odohral na all-weather dráhe, sa zúčastnili aj tri české kone z lotu Václava Luku, na dotácie ale nedosiahli. Vrcholom dňa boli hendikepové dostihy kategórie Classe 2, v ktorých zvíťazil domáci outsider. Viacerí sme ich ale sledovali z panoramatickej reštaurácie zasadenej do historickej tribúny, kde sme mali rezerváciu na večeru. Posledné dostihy o pol deviatej večer sme už pre veľkú zimu vzdali a pobrali sa naspäť na hotel.

3. deň: Siyouni, Zarak, Saint Des Saints a ďalšie konské osobnosti

Začína La Route des Étalons 2024 – teda deň otvorených dverí francúzskych žrebčínov a s ním spojená prehliadka plemenníkov. Prvou zastávkou bol Haras d´Etreham, kde sme videli napríklad nováčika Onesta, syna fenomenálneho Frankela, ale aj Hello Youmzaina, City Lighta či Persian Kinga, ktorí budú mať na dráhe tento rok prvých dvojročných. Nechýbal ani preverený Almanzor, či hviezda prekážkového chovu Saint Des Saints, ktorý ale zo zdravotných dôvodov nebol predvedený. Naše kroky ďalej pokračovali do Haras de Bonneval, žrebčína Aga Khana. Okrem preverenej extra triedy jedného z najlepších francúzskych plemenníkov Siyouiniho (na fotke nižšie), ktorý bude tento rok dostupný za 200-tisíc eur, sme videli aj úspešného Zaraka, či veľké očakávania vzbudzujúceho nováčika Vadeniho, minuloročného európskeho šampióna trojročných. Tretiu zastávku predstavoval Haras de Montaigu, kde pútali pozornosť najmä prekážkoví plemenníci No Risk At All, Beaumec De Houelle, ale aj Flintshire a Dabirsim. Odtiaľ sme sa presunuli do Haras de Bouquetot, kde sa predviedli napríklad nádejní Romanised či Wooded, ktorí budú mať tento rok prvých dvojročných, ale aj už skúsený Zelzal, ktorý predviedol aj pár tanečných kreácií. Sobotu sme zakončili v Haras de Colleville ukážkou skvelého Galiwaya a Kendargenta.

4. deň: Po stopách Ace Impacta a nádejných prekážkarov

Posledný deň sme začali z ostra v Haras de Beaumont, kde sme mali možnosť vidieť Ace Impacta (na fotke nižšie), minuloročného dobyvateľa francúzskeho turfu. Do chovu teda odišiel len nedávno. Domáci majú od na dráhe neporazeného žrebca obrovské očakávania a nato či ich splní, si budeme musieť pár rokov počkať. Okrem neho sme videli aj ďalšiu tunajšiu nádej Sealiwaya, ale aj prevereného Intella. Ďalší žrebčín, Haras du Hoguenet, zaujal najmä prekážkových priaznivcov. Prehliadli sme si totiž napríklad nováčika Jigmeho, od ktorého si domáci veľa sľubujú, ale aj beluša Moises Has, ktorý bude mať prvých dvojročných na dráhe tento rok. Stojí tu aj všetkým veľmi známy Motivator.

Ďalšou zastávkou bola francúzska pobočka žrebčína Darley – Haras du Logis, kde bol k videniu Cloth of Stars, Victor Ludorum a Ultra, otec minuloročného najlepšieho slovenského dvojročiaka Boulevard Blanqui. Na predposlednom mieste, Haras du Petit Tellier, boli predvedení už preverení žrebci – Muhaarar, The Grey Gatsby či Elvstroem. Prehliadku plemenníkov sme zakončili v Haras de Monfort et Preaux (Sumbe), kde nám ukázali veľkú nádej Mishriffa, či zaujímavého beluša Angel Bleu, na ktorých potomstvo si budeme musieť počkať.

Na záver budem ešte o niečo osobnejšia. Chcem sa poďakovať Českému svazu chovatelů plnokrevníka a majitelů dostihových koní a najmä Tomášovi Jandovi za organizáciu skvelých štyroch dní a takisto všetkým ľuďom, ktorí sa zúčastnili, vytvorili super partiu a prispeli k spoločným zážitkom.

Tak zase o rok – „Na viděnou“!